loading...

بهار شادی

فیستول چیست؟فیستول به هر نوع ارتباط غیرطبیعی بین دو ارگان یا مجرای غیرطبیعی بین دو اندام یا دو رگ یا دو بخش جداگانه گفته می شود. لازم به ذکر است که ارتباط بین اندام یا ارگان، زمانی فیستول نامیده می شو

اسما بازدید : 23 یکشنبه 11 اسفند 1398 نظرات (0)

فیستول چیست؟
فیستول به هر نوع ارتباط غیرطبیعی بین دو ارگان یا مجرای غیرطبیعی بین دو اندام یا دو رگ یا دو بخش جداگانه گفته می شود. لازم به ذکر است که ارتباط بین اندام یا ارگان، زمانی فیستول نامیده می شود که در حالت طبیعی ارتباطی بین آن ها برقرار نباشد. باید بدانیم اصلی ترین مکان ایجاد فیستول، مقعد است ولی فیستول می تواند در گردش خون، چشم، سیستم تنفسی، سیستم گوارشی، ماهیچه و سیستم ادراری تناسلی رخ بدهد. به منظور کسب اطلاعات از درمان فیستول با ما همراه باشید.

انواع فیستول
فیستول ها به صورت کلی به سه دسته فیستول کور (دارای یک مجرا با یک انتهای کاملاً بسته)، فیستول کامل (مجرا با دو سر کاملاً باز یک ورودی و یک خروجی)، فیستول ناقص (فیستول با یک سوراخ از پوست به بیرون می آید ولی به هیچ اندامی وصل نمی شود)، تقسیم می شوند.

 عمدتاً در مراحل اولیه درمان فیستول آنتی بیوتیک تراپی تجویز می شود. مرحله آخر درمان فیستول عمل جراحی خواهد بود که در اکثر فیستول ها جراح سعی در نابودی کامل فیستول می کند. همان طور که گفته شد شایع ترین نوع فیستول فیستول مقعدی می باشد. در اینجا با انواع فیستول مقعدی شما را آشنا می کنیم و توضیح کوتاهی در مورد این نوع فیستول به شما می دهیم؛

فیستول فتو سنتیک: همان طور که احتمالاً باید بدانید مقعد دارای دو اسفنکتر می باشد یکی داخلی و غیرارادی است و دیگری خارجی و ارادی. فیستول فتوسنتیک بین عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی رخ می دهد و به ناحیه بازویی مقعد باز می شود.

فیستول ترانس اسفنکتر یا فیستول نعل اسبی: این فیستول هم در فضای بین دو اسفنکتر داخلی و خارجی یا در فضای پشت عصب آغاز می شود. پس از آن از اسفنکتر خارجی رد شده می تواند سوراخی در خارج مقعد به شکل u بوجود آورد. این سوراخ ها می توانند متعدد باشند.
فیستول بالای اسفنکتری:این فیستول هم در فضای بین دو اسفنکتر شروع شده ولی به سمت بالا و سمت عضله پوبو رکتوم می رود. از این عضله رد شده و یک تا دو اینچ بیرون مقعد باز می شود.
فیستول اکسترا اسفنکتر:این فیستول در رکتوم یا در کولون سیگموئید که انتهای لوله گوارشی است، رخ می دهد. برخلاف سایر فیستول ها در فضای بین اسفنکتر آغاز نمی شود.


آبسه چیست و راه های درمان آبسه مقعدی کدام است؟
درمان آبسه مانند درمان فیستول نابودی آن است با این تفاوت که در درمان فیستول ما یک انتها باز داشتیم سعی می کردیم آن را ببندیم و مسیر را از بین ببریم ولی در درمان آبسه برخلاف درمان فیستول ما آبسه را باز کرده، محتویات را تخلیه می کنیم و پس از آن اقدام به نابودی آبسه خواهیم کرد. نکته طلایی پس از درمان آبسه و درمان فیستول رعایت بهداشت مقعد بعد از عمل می باشد که می تواند از عفونت های محل زخم جلوگیری کند.


دلایل بازگشت بیماری بعد از درمان کیست مویی
احتمال بازگشت بیماری وجود دارد و علت آن را می توان عدم تخلیه بافت، استفاده نکردن از لیزر برای شیو ناحیه عمل بعد از عمل، بخیه زدن محل بیماری و اصلاح نکردن سبک زندگی دانست.
بر اساس آمار بازگشت بیماری در روش های جراحی و لیزر تقریباً یکسان است و حدود ده درصد می باشد ولی در صورت بازگشت بیماری اکثر پزشکان روش لیزر را برای درمان کیست مویی در بار دوم انتخاب می کنند. شیو موهای زائد بعد از عمل جراحی توسط لیزر کیست مویی می تواند احتمال بازگشت کیست مویی را کاهش دهد.احتمال بازگشت بیماری وجود دارد و علت آن را می توان عدم تخلیه بافت، استفاده نکردن از لیزر برای شیو ناحیه عمل بعد از عمل، بخیه زدن محل بیماری و اصلاح نکردن سبک زندگی دانست.
بر اساس آمار بازگشت بیماری در روش های جراحی و لیزر تقریباً یکسان است و حدود ده درصد می باشد ولی در صورت بازگشت بیماری اکثر پزشکان روش لیزر را برای درمان کیست مویی در بار دوم انتخاب می کنند. شیو موهای زائد بعد از عمل جراحی توسط لیزر می تواند احتمال بازگشت کیست مویی را کاهش دهد.

هفت نکته طلایی در مورد کیست مویی
این بیماری در جنگ جهانی دوم به بیماری رانندگان جیپ معروف بود.
این بیماری در زنان کمتر شایع است آن هم به خاطر رعایت بهداشت و وسواسی که زنان در شیو کردن موهای بدن خود دارند.
افراد سیاه پوست به این بیماری مبتلا نمی شوند علت آن را باید در ژنتیک و کروموزوم های این افراد جستجو کرد.
این بیماری در سنین پانزده تا چهل سالگی شایع است و بیشترین رده سنی پانزده تا بیست و چهار سال است.
از هر صد نفر بیست و شش نفر مبتلا به این بیماری هستند که این یعنی آمار بسیار بالای بیست و شش درصد از افراد جامعه.
این بیماری می تواند حتی از اختلالات رشد در دوران جنینی نشات گرفته باشد.
باکتری که معمولاً وارد کیست مویی شده و عفونت را در این کیست زیاد می کند؛ باکتری استافیلوکوک می باشد.


راه های درمان بواسیر

1. عدم مصرف روزانه آب به میزان کافی: همانطور که می دانید کم آبی در بدن باعث جذب آب از مدفوع و ادرار شده در نتیجه فرد مدفوعی خشک و ادرار غلیظ خواهد داشت. اگر مدفوع (درمان مدفوع خونی) خشک باشد حرکت آن در روده ها سخت و در دیواره روده ها باعث ایجاد زخم و آسیب می شود که می تواند یکی از علل زمینه ساز بیماری هموروئید یا بواسیر باشد. برای درمان بواسیر ناشی از کم نوشیدن آب می توان مصرف روزانه مایعات را زیاد کرد.

_ _ _ _ _ _ _ _

2. مصرف الکل و نوشیدنی های الکلی:برای این که بدانیم چرا الکل باعث ایجاد بواسیر می شود ابتدا باید بدانیم سیستم گوارشی انسان دارای باکتری های زیادی است که در امر گوارش به انسان کمک می کنند این باکتری ها باکتری های مفید نامیده می شوند و با انسان همزیستی دارند. مصرف الکل باعث سخت شدن رشد و تکثیر این باکتری ها و حتی در شرایط وخیم تر باعث نابودی کامل این باکتری ها می شود. در نتیجه عمل هضم در سیستم گوارشی به صورت کامل انجام نمی گیرد. برای درمان بواسیر ناشی از مصرف الکل و نوشیدنی های الکلی باید مصرف این ماده را کاملا قطع کرد.

_ _ _ _ _ _ _ _

3. عدم مصرف کافی میوه و سبزیجات: میوه و سبزیجات دارای فیبر بسیار بالایی هستند. فیبر در دستگاه گوارش اهمیت زیادی دارد، چرا که باعث تسهیل حرکت مواد غذایی در لوله گوارش می¬شود. در صورت نبود مقدار لازم فیبر حرکت توده غذایی در لوله گوارشی انسان به سختی انجام شده و در اصطلاح فرد دچار یبوست می شود. برای درمان بواسیر ناشی از کم مصرف کردن میوه و سبزیجات باید مصرف این ماده غذایی را افزایش داد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 38
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 13
  • بازدید سال : 496
  • بازدید کلی : 1,048